بهگزارش میراث آریا به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان شرقی، رشید رجب پور ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از مشکلات اساسی و مهم صنعت گردشگری کشور غیرحرفهای و غیر تخصصی بودن ایرلاینها است. تجربههای جهانی و نگاهی گذرا به کشورهای موفق در صنعت گردشگری نشان میدهد که آنها مسیر تخصصگرایی در ایرلاینها را در پیش گرفته و هرگز در این حوزه از افراد ناکارآمد و غیر حرفهای استفاده نمیکنند.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی آذربایجان شرقی ادامه داد: متأسفانه طی دهههای اخیر ایرلاینهای ایرانی به دست عدهای افراد ناکارآمد که هیچ شناخت و حتی تجربه فعالیت در این حرفه بسیار مهم و تعیینکننده نداشتهاند، افتاده است و این مسیری است که صنعت گردشگری را به قهقرا خواهد برد.
رجبپور افزایش روز افزون بلیتهای خطوط هوایی را تنها راهکار ایرلاینهای کشور برای برون رفت از بن بست درآمدی دانست و با تأکید بر اینکه این اقدامات در میان مدت و حتی کوتاه مدت ضربات مهلک به پیکره ایرلاینها میزند، یادآور شد: اینکه بلیت تبریز- آنتالیا با بهای بیش از ۳۵۰ میلیون ریال فروخته میشود، درست و منطقی نیست.
او قیمت تمامشده و مناسب خط پروازی تبریز- آنتالیا را ۷۰ میلیون ریال اعلام و اضافه کرد: افزایش سرسامآور نرخ بلیتها نشان میدهد که هیچ تخصص و نگاه حرفهای به بنگاهداری صنعت گردشگری در ایران وجود ندارد و در این خصوص نیازمند تغییر و تحولات عمیق هستیم.
این فعال بخش خصوصی صنعت گردشگری، ظرفیتهای گردشگری و زمینههای جلب و جذب گردشگر داخلی و خارجی به کشور و آذربایجان شرقی را بسیار بالا و متنوع دانست و گفت: چنانچه دولت حمایتهای لازم و کافی را از فعالان حوزه گردگشری نه در شعار که در عمل و با اعطای تسهیلات ویژه عملی کند، بدون تردید کشور ظرف چند سال عقب ماندگیهای گذشته را به سرعت جبران میکند و خیل عظیم گردشگر از داخل و خارج به استانهای مختلف سرازیر میشود.
رجبپور مشکلات داخلی، مدیریتهای غیر تخصصی و بیتوجهیها را عامل اصلی رونق نداشتن صنعت گردشگری در ایران بیان کرد و ادامه داد: اینکه جادهای خراب است و برای چند سال رسیدگی نمیشود یا ناوگان حمل و نقل فرسوده شده و توجهی به نوسازی آن نمیشود، همه مربوط به مسائل داخلی کشور است و تحریمها در این زمینه تأثیرگذار نیست.
او با بیان اینکه چالشهای مربوط به هواپیما و نحوه خرید و فروش بلیت اصلا" به تحریمها ارتباطی ندارد، گفت: اگر مدیریتها در این سطوح به درستی تعریف نشود و افراد کاربلد بر رأس کار نباشند، آشفتگی خواهیم داشت و این موضوع به مرور زمان منجر به کاهش گردشگر میشود.
رجبپور نقش آژانسهای جهانگردی و مسافرتی در توسعه صنعت گردشگری را بسیار مهم خواند و افزود: این نقش تأثیرگذار زمانی در میدان عمل خود را نمایان میکند که افراد کاردان، متخصص و دردمند این عرصه را در دست بگیرند و با استفاده از فنون و تخصصهای خود زمینههای ورود گردشگران خارجی به کشور را فراهم کنند.
او نبود متولی واحد را از مشکلات مهم آژانسهای مسافراتی و جهانگردی دانست و اظهار کرد: آژانسها و مجموعههای خدماترسان عضو انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی آذربایجان شرقی باید متولی واحد و مشخصی داشته باشند.
رجبپور یکی از عوامل اصلی نابسامانی و بروز مشکلات عدیده برای آژانسهای گردشگری و جهانگردی را وجود نهادها، سازمانها و ادارات مختلف صادرکننده مجوز به این مجموعهها دانست و افزود: چنین شرایطی موجب شده است مسائل و مشکلات تورهای گردشگری و آژانسهای مسافرتی روز به روز بیشتر شود و نهادی خاص برای رفع این مشکلات پا پیش نگذارد.
انتهای پیام/
نظر شما